دکتر کیانوش نیک هوش – کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان

  • عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان :
  • ارزیابی اراضی مسکونی
  • ارزیابی اراضی مسکونی و غیر مزروعی
  • ارزیابی املاک مسکونی
  • افراز
  • امور فنی تونل، پناهگاه و مترو
  • امور فنی راه، راه‌آهن و باند فرودگاه
  • امور فنی سازه‌های دریایی و تأسیسات ساحلی
  • امور فنی سدسازی و تأسیسات انتقال آب
  • امور فنی مصالح ساختمانی: فولاد، بتن، مصالح متعارف ساختمانی و سایر مصالح
  • انطباق ساختمان با طرح‌های مصوب معماری
  • بررسی و اظهارنظر در استانداردهای معماری در ساختمان
  • ترازیابی و نقشه‌برداری اراضی
  • تشخیص اراضی دایر، بایر و موات (ساختمان)
  • تطبیق وضعیت (با نقشه، قرارداد، ضوابط و مقررات، قدمت، نوع و)
  • تعیین اجاره‌بها و اجرت‌المثل اراضی و املاک مسکونی
  • تعیین علت بروز و میزان خسارت
  • تعیین مقادیر و برآورد هزینه اجرای عملیات و برآورد هزینه تعمیرات
  • تعیین میزان سرقفلی و حقوق کسب پیشه و تجارت
  • تعیین و تشریح وضعیت (تأمین دلیل)
  • تفسیر عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای ازنظر ساختمانی
  • تهیه و رسیدگی صورت کارکرد و تشخیص حسن انجام کار
  • رسیدگی به اختلافات کارفرمایان، مشاور و پیمانکاران در امور تخصصی مربوط
  • رسیدگی صورت کارکرد و تشخیص حسن انجام کار
  • متره و برآورد
  • متره و برآورد کارهای راه‌سازی و تشخیص حسن انجام کار و تعیین خسارات
  • محاسبات فنی ساختمان
  • محاسبات فنی ساختمان‌های ویژه (سد، تونل، پل، اسکله، برج آب)
  • مکانیک خاک و پی‌سازی
  • نقشه‌برداری، پیاده کردن، ترازیابی، مساحی، ارزیابی اراضی غیر مزروعی و ساختمان‌ها

 

نظریه پیشنهادی گروه سوم کمیسیون وحدت رویه رشته راه و ساختمان

دانلود نامه

صورتجلسه کارگروه چهار کمیسیون وحدت رویه رشته راه و ساختمان

دانلود نامه

سند رسمی چیست ؟

بر اساس ماده1287 قانون مدنی در تعریف سند رسمی : ” اسنادی که در اداره ثبت اسناد واملاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آنها وبر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند ، رسمی است ” .

انواع سند مالکیت املاک و مستغلات ؛

1- سند ملکی شش دانگ
به سندی که به صورتکامل به یک شخص تعلق داشته باشد، سند شش دانگ گفته می‌شود. این نوع سند رسمی یکیاز معتبر ترین اسناد در بین اسناد ملکی است. کلمه‌ی شش دانگ به معنای شش جهت است ومنظور از شش دانگ؛ شش جهت شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین است.کلمه‌های بالا وپایین به فضاهای بالا و زیرزمین دلالت دارد که نشان از مالکیت تام صاحب سند نسبتبه ملک مربوطه دارد. مسائل حقوقی در مورد سند ملکی شش دانگ بسیارکم است. سند ملکی شش دانگ یکی از انوع سند رسمی است.

2- سند ملکی مفروز
کلمه مفروز در اسناددر مقابل مشاع استفاده می‌شود. مفروز از نظر قوانین ثبتی به این معنی است که شخصیقصد جداکردن سهم خود در یک زمین مشاع را داشته باشد.به طور مثال اگر چند نفر یک سند مشاعی را داشته باشند، هر یک از این شرکاء بخواهد سهم خود از اینملک را جدا کرده و به صورت منفرد بر روی آن ساخت و ساز کند، باید آن ملک به نسبتسهم مشاعی مالکان میان آنان افراز شود. در بین انواع سند موجود در ایران، سندمفروز یکی از پیچیده ترین در نوع خود است.

3- سند ملکی تک برگ
از دیگر انواع سند معتبر می‌توان به سند تکبرگ اشاره کرد. سندهای قدیمی املاک معمولا به صورت دفترچه‌ای بودند و یا از چندبرگ تشکیل شده بودند. سند تک برگ نوع جدیدتر و یا به تعبیری سندامروزی است که از سوی مراجع رسمی در نظام اسناد کشور مورد طراحی و تایید قرارگرفته است.این نوع سند رسمی برخلاف نوع قدیمی آن بادست تهیه نمی‌شود و در اصل با وسایل کامپیوتری با رعایت نهایت ایمنی به دست مالک میرسد.هر سند تک برگی برای یک مالک صادر می‌شود واگر صاحب ملک خانه‌ی خود را به شخص دیگری بفروشد، سند جدیدی برای شخص خریدار تهیهو ارسال می گردد.در سند تک برگ کروکی ساختمان و اطلاعات دقیق‌تریاز ملک قابل مشاهده است. مزیت این سند در مقابل سندهای قدیمی چند صفحه ای در درجه‌یاول اصالت و در درجه‌ی دوم خوانا بودن و شفاف بودن آن است.همچنین تک برگ بودن آن سبب نگه‌داری آسان‌ترآن نسبت به سندهای قدیمی‌تر شده است.

4- سند ملکی وقفی
سند وقفی سندی است که صاحبان ملک یا زمین یاهر چیز دیگری، آن‌ها را وقف کرده و اداره‌ی اوقاف این ملک‌ها رو به صورت 99 سالهبه دیگران منتقل می‌کند و از آن‌ها اجاره می‌گیرد.طبق قانون و مسائل حقوقی، خرید و فروش اموالوقفی، بدون هماهنگی و اجازه گرفتن از اداره اوقاف ممنوع بوده و تخلف به حساب می‌آید.اگر اشخاصی که با اجازه اوقاف اعیانی درعرصه اوقافی بسازند، می‌توانند فقط برای اعیان خود سند درخواست کنند.

5- سند ملکی المثنی
اگر به دلایل مختلف نظیر دزدیده شدن سند،آتش سوزی و یا سیل سند رسمی ملک مفقود شود، صاحب ملک با در دست داشتن مدارک موردنیاز باید درخواست سند رسمی المثنی دهد.اینکار خود مراحل مختلفی دارد ولی در نهایتبا تکمیل آن، سند رسمی المثنی برای صاحب ملک صادر می‌گردد.

6- سند ملکی عرصه و اعیان
نام این سند برای متقاضیان خرید خانه درتهران و یا خرید خانه در شهرهای بزرگ آشناست. چرا که در این شهرها بیشتر منازلمسکونی از نوع واحدهای آپارتمانی هستند که عرصه و اعیان دارند.آپارتمان‌ها در زمینی به مساحت معین ساختهمی‌شوند؛ سند عرصه، سند ملکی مربوط به زمینی است که آپارتمان در آن بنا می‌شود وسند اعیان مربوط به سند ملکی واحدهایی است که بر روی آن زمین ساخته می‌شوند.میزان سهم هریک از مالکین واحدها برای عرصهبستگی به اندازه و متراژ اعیان آن‌ها دارد. با درخواست از شهرداری‌ها و اداراتمربوطه می‌توان سهم خود از عرصه را مشخص کرد.این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که ملکورثه‌ای شود یا آنکه مالکین ساختمان بخواهند عرصه را تخریب کرده و دوباره با شرایطجدید بسازند.

7- سند ورثه‌ای
یکی دیگر از انواع سند موجود در کشور، سندورثه‌ای است. بعد از فوت مالک، مال او به وراث می‌رسد. وراثان می‌توانند با تسلیمنمودن مدارک به اداره ثبت مربوطه، به اندازه سهم الارث خود درخواست صدور سندمالکیت کنند.مدارک مورد نیاز برای صدور سند وررثه‌ایعبارت است از تقاضای صدور سند مالکیت، گواهی حصر وراثت، فرم مالیاتی 19 و اصل سندمالکیت مورث است.

8- سند ملکی تفکیکی
همان‌طور که از کلمه‌ی تفکیک هم پیدا استاین سند معمولا بر ملکی دلالت دارد که بین چند نفر تقسیم شده است و قسمت‌های تقسیمشده هرکدام در قالب یک سند از هم تفکیک شده‌اند.سندهای تفکیک شده مربوط به املاکی هستند کهچند نفر در مالکیت آن با هم شراکت دارند و این سندها مسائل حقوقی مربوط به خود رادارند.

9- سند وکالتی
سند وکالتی به سندی می‌گویند که به نام شخصیا اشخاص دیگری به عنوان وکیل فروشنده‌ی اصلی تنظیم شده باشد. گاهی اوقات ممکن استبه هر دلیلی از جمله بیماری، فوت و… یک یا چند نفر از سوی یک نفر وکالت داشتهباشند.در این صورت باید وکالت آن‌ها به صورت رسمیو محضری ثبت شده باشد تا برای دیگران نیز از اعتبار لازم برخوردار باشد.اگر شخص یا اشخاصی با جعل اسناد، دست بهمعامله‌های غیر قانونی بزنند با پیگیری مسائل حقوقی می‌توانید از کلاهبردارانشکایت کنید.

10- سند ملکی معارض
اگر برای یک ملک مشخص با حد و حدود تعریفشده دو سند رسمی با نام ها و تاریخ متفاوت صادر شده باشد، به آن سند معارض می‌گویند. با توجه به تبصره ماده 5 لایحه قانونی درمورد اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض، دادگاه بعد از بررسی‌های لازم هر یک ازدو سندی را که تعرض در ملک دیگری داشته باشد را حکم ابطال سند می‌دهد.

11- سند بنچاق
در زمان‌های گذشته که نظام مدیریتی ثبتاسناد همانند امروز به صورت یکپارچه و الکترونیک نبود، مردم برای توافق بین خودشانقراردادهایی را می‌نوشتند.سپس برای تأیید صحتشان، آن‌ها را نزد علما وافراد سرشناس که در بین مردم چهره‌ی موجه و مقبولی داشتند، می‌بردند.این سندها وقتی به مهر و امضای این اشخاص می‌رسید،نزد همگان قابل قبول بود. به این نوع سندهای ملکی، اسناد بنچاق می‌گویند که البتهامروزه مانند سابق دیگر رواج ندارند، اما کماکان اعتبار آن‌ها پس از تأیید صحت آن‌هانزد مراجع قانونی پذیرفته است.

12- سند ملکی شورایی
یکی دیگر از انواع سند کشورمان، سند شوراییاست. به سند عادی که توسط شورای محلی یک منطقه مهر شده باشد سند شورایی می‌گویند.باید توجه داشت که این نوع سند به خاطراینکه عادی محسوب می‌شود اعتبار سند رسمی را ندارد و برای تبدیل آن به سند رسمی،باید مراحل بسیاری زیادی در اداره‌های ثبت اسناد پشت سر گذاشته شود.

13- سند منگوله‌دار
سند منگوله‌دار همانطور که از نام جالبش همپیدا است، سندی است که یک منگوله دارد. در واقع سندهای منگوله‌دار همان سندهاییهستند که با یک نخ و یک تکه سرب پلمپ شده‌اند.این پلمپ توسط اداره‌ی ثبت اسناد بر روی سندایجاد شده که صحت آن را تأیید می‌کند و آن را به یک سند رسمی ملکی قابل اطمینانبدل می‌سازد.مالکیت در این گونه از سندها قطعی است و هیچشک و شبهه‌ای در مسائل حقوقی آن وجود ندارد.

14- سند ملکی رهنی
بسیار پیش می‌آید که خریداران بخواهند درهنگام خرید خانه از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند. در این حالت سند برای مدتیکه قرار است وام پرداخت شود، در رهن بانک نگه داشته می‌شود و این مسئله در خود سندهم قید می‌گردد.منظور از رهن سند در نزد بانک، گرو ماندن آننیست؛ بلکه صرفاً در خود سند قید می‌گردد که این سند تا تاریخ معین در رهن بانکاست. آنگاه سند به خریدار تحویل داده می‌شود.اگر وام گیرنده نتواند در موعد مقرر وام خودرا پرداخت کند بانکی که سند در رهن آن است، حق دارد که ملک را تصاحب کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *